Friday, July 12, 2013

Admitere în România. Nu faceți greșelile pe care le-am făcut eu!

    Pentru că s-a dat undă verde pentru admiterea la facultate în România, metodologia este deja publicată, iar locurile repartizate, am decis să vă dau un insight view a ceea ce înseamnă să faci o alegere cât mai bună în ceea ce privește universitatea, facultatea, locația...
    Anul trecut am stat și eu o zi întreagă lângă consulat, eram dornică să reușesc să predau actele în prima zi și să scap de griji. Eram în listă cu numărul 206, iar luând în considerare că totul a început abia către seară, nu știu prin ce minune, dar am fost ultima care a intrat să predea actele. Am înțeles mai târziu că nu era mare problemă dacă veneam chiar în a treia zi să aplic, dar... Nu am primit prea mult ajutor și nu am fost ghidată corespunzător ca să ajung, poate, într-un centru universitar mai mare, așa că mi-am dat seama mai târziu unde am greșit. Iată de ce am decis să fac o listă de indicații/sfaturi, puteți să le ziceți cum vreți. Poate am scăpat câte ceva, dar în mare parte asta e ceea de ce ar trebui să țineți cont când, la drept vorbind, vă alegeți viitorul:
  1. Mergeți până la secția consulară cu două zile înainte, sau rugați pe cineva să o facă pentru dvs. Cu siguranță se vor face liste și la sigur o să vreți să vă înscrieți. Deși, puteți să vă scutiți de îmbulzeală venind în a treia zi când locul ăla e aproape pustiu.
  2. Verificați din timp dacă aveți toate actele în regulă. Nu vreți să vă treziți că ați venit să depuneți și vă lipsește ceva. Întrebați de cei care deja au depus în anii precedenți dacă aveți incertitudini, deși în metodologie lista actelor este foarte clară. Pentru orice eventualitate, mai e și grupul Admitere 2013  unde puteți primi răspunsuri la întrebări. 
  3. Analizați din timp repartizarea locurilor, nu lăsați asta pe ultima sută de metri. Decideți din timp pentru ce domenii de licență optați, și țineți cont că acestea trebuie să se încadreze într-un singur domeniu de ierarhizare.
  4. Determinați-vă prioritățile. Ce ar vrea să însemne asta? Gândiți-vă bine ce vreți să faceți în viitor și alegeți un domeniu de licență pe care să-l fi analizat cap-coadă. Nu înscrieți în cerere un anume domeniu de licență doar pentru că acolo se oferă mai multe locuri sau pentru că vi se pare mai cool. Informați-vă despre perspectivele pe care vi le oferă domeniul dat și dacă o să vă puteți găsi mai târziu un job la noi sau în România. Și zic la noi, pentru că majoritatea studenților vorbesc mult despre un viitor colorat, dar până la urmă se întorc înapoi în Moldova. 
  5. Informați-vă foarte bine despre fiecare universitate pe care o aveți în vizor. Care sunt departamentele? Este sau nu acreditată facultatea pe care o doriți dvs în cadrul acelei instituții? 
  6. Unele facultăți nu au toate specializările și atunci ați putea fi duși în eroare de faptul că există în tabel un anume domeniu de licență. Astfel, vă puteți ciocni cu unele situații cum ar fi următoarea: Să zicem că vreți să faceți jurnalism. Logic este să aplicați pentru domeniul de licență științe ale comunicării. Dacă o să indicați în cerere Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, nu o să mai ajungeți să faceți jurnalism, pentru că la Bacău se face doar Comunicare și Relații Publice, nu jurnalism. Unele universități nu dispun de catedra jurnalism. Așa că aveți grijă! Accesați paginile web a universităților și analizați amănunțit facultatea de care sunteți interesați. 
  7. Poate pare ceva neimportant la prima vedere, dar luați în considerare și locația. Pare banal, dar cu siguranță nu doriți să ajungeți la facultatea pe care o doriți, dar să fiți nemulțumiți de orașul ce găzduiește centrul universitar. 
  8. Distanța de casă? Pentru mie ăsta nu a fost un criteriu și nu văd de ce ar trebui să fie. Până la urmă nu o să ai atât de mult timp să vii acasă, decât poate de două ori pe semestru. Să fim realiști, nu mai sunteți copii și e cazul să vă luați rămas bun de la cuibul părintesc. Nu vreau să par arogantă, dar e timpul să vă rupeți de la fusta mamei. Eu nu am fost acasă într-un an de studii decât de trei ori și nu am stat mai mult de 2 săptămâni. Până la urmă mi-am dat seama că nu mai stau acasă mai mult de o săptămână niciodată. După un an de studii în care ai fost independent, remarcile părinților și excesul de întrebări devin insuportabile. 
  9. Fiți realiști! Nu visați la o minune! Fiți conștienți de notele pe care le aveți, analizați situația de la bacalaureat, iar dacă aveți o medie nu tocmai mare, atunci optați pentru centrele universitare mici unde se dau mai multe locuri și aveți șanse mai mare de a intra.
  10. Nu vă feriți de centrele universitare care oferă mai puține locuri! Dacă aveți o medie rezonabilă, atunci riscați!  S-ar putea să regretați mai târziu că nu ați încercat. 
  11. Nu fugiți după burse. Nu vă lăsați viitorul ghidat de o bursă! Dacă vreți să faceți studii de calitate, nu ăsta e criteriul după care trebui să vă orientați. 
  12. Încercați să găsiți studenți care au intrat la facultate în anii precedenți pentru a vă informa despre anumite centre universitare. Obțineți informații obiective, că până la urmă nimeni nu o să spună ceva negativ despre universitatea la care învață, așa, din mândrie. 
  13. Cazarea! Nu cred că asta ar trebui să fie mare voastră preocupare acum. Toate universitățile vă oferă cămin. Nu toate vi-l oferă gratuit, dar veți avea unde sta. Taxele de cazare variază, cei care au bursă se bucură și de taxe mai mici la cazare, mai rău de cei fără bursă. Majoritatea universităților cazează câte patru studenți într-o cameră, în niciun caz mai mult. Nu ar trebui să vă faceți griji în legătură cu acest aspect. 
  14. Analizați foarte bine alegerile pe care le faceți. Nu vă leneviți să dați vreo căutare să vedeți care sunt părerile despre un centru universitar, aparițiile în presă, profesori, condiții. 
  15. Citiți metodologia! 
    Cam așa stau lucrurile. Sper că nu am scăpat ceva din vedere. Și încă ceva: tratați acest lucru cu seriozitate. Nu luați decizii la întâmplare. Iar dacă nu aveți intenția de a pleca, dar vreți să vă încercați norocul în admitere, mai bine nu o faceți, sunt unii care își doresc cu ardoare să-și facă studiile peste Prut, iar voi s-ar putea să le răpiți unica șansă!

14 comments:

  1. multumesc mult, chiar e ft util, am gasit raspunsul la intrebarile mele si m-am decis unde ar trebui sa dau intr-adevar)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) happy for you... sper sa iti iasa asa cum iti doresti

      Delete
  2. la fişa medicala trebuie si testul sida

    ReplyDelete
    Replies
    1. ai nevoie de testul sida deja după admitere, când apar rezultatele și mergi să te înscrii la facultate.. acum nu ai nevoie de el.

      Delete
  3. babeș-bolay cazează câte cinci în cameră

    ReplyDelete
    Replies
    1. Am zis și eu majoritatea. Până la urmă în cea mai mare parte se cazează câte patru, cu unele excepții, desigur!

      Delete
  4. Nu pot sa cred ca ai scris punctul 6 :D Cu aceasta ocazie vreau sa mai adaug ceva.

    ATENTIE! La Constanta nu exista decat specializarea JURNALISM, din cadrul domeniului Stiinte ale Comunicarii! Cei care vor sa faca Comunicare si PR, sa nu aplicati la Constanta. Si mai bine spus, nu aplicati deloc la Constanta :D

    Deoarece in caz daca sperati sa va transferati din anul II la o alta Specializare intr-un alt centru universitar, veti ramane uimiti ca o sa vi se refuze. Transferul se face doar la aceeasi Facultate, la aceeasi Specializare!

    Voi repeta cuvintele colegei mele Victoria, FITI ATENTI CAND ALEGETI FALUCTATEA (VIITORUL VOSTRU).

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha... iata despre asta nu stiam! nu stiam ca au doar jurmalism acolo... Constanta nu era printre prioritatile mele :D

      Delete
    2. heh :) Ce pot sa-ti spun... ai ratat marea :D

      Deci cum pot sa iau legatura cu tine? ca nu imi place sa discut detalii intime in public :))

      Delete
  5. P.S. Vreau sa ne infratim blogurile.

    Astept raspunsul tau pe facebook ;)

    ReplyDelete
  6. Observ ca iti schimbi des design-ul blogului. Imi place varianta data!

    ReplyDelete